суббота, 4 декабря 2021 г.
Співпраця дошкільного закладу, школи та сім’ї - основа природного розвитку, навчання та виховання дітей
«Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень» - так В.А.Сухомлинський представляв наступність між дошкільним і шкільним навчанням.
Нова українська школа забезпечує подальше становлення особистості дитини, зберігає наступність із дошкільним періодом дитинства. Виникнення в кожному періоді розвитку дитини нової провідної діяльності не означає зникнення тієї, яка була провідною на попередньому етапі. Дошкільний заклад, школа та сім’я є ланками єдиної системи освіти і виховання, тому все те, що чекає дитину у молодшому шкільному віці, має бути продовженням тієї справи, якою вона займалася раніше. А саме провідні види діяльності дітей старшого дошкільного віку (гра, спілкування, пізнавальна, художньо-естетична, господарсько-побутова) зберігаються і змістовно збагачуються у Новій українській школі. Старші дошкільники, які вирізняються цілісними змінами особистості, формуванням новоутворень у ході провідної ігрової діяльності вільно переходять до нової стадії розвитку в іншій соціальній ситуації, зберігаючи безперервний бар’єр між дошкільним закладом та Новою українською школою.
Освіта не готує дитину до життя і школи, а збагачує її досвід життєдіяльності у гармонії зі собою, з навколишнім світом людей і природи. Дошкільна освіта забезпечує практику особистої активності і гармонії з довкіллям, надає досвід проживання щасливого дитинства. Вивчивши науково-методичну літературу з питань співпраці дошкільного закладу, школи та сім’ї та опрацювавши інформаційні ресурси з даного питання, я зрозуміла, що перед педагогами та батьками всіх поколінь стоїть спільне завдання – зробити дитину щасливою, а саме забезпечити дитині відчуття любові, прийняття, свободи, захищеності, відсутності страхів, здатності відчувати себе відкритим світові і прийнятим цим світом. Для реалізації даних завдань педагоги старших груп спільно з батьками обрали і успішно впроваджують в практику роботи освітню програму «Впевнений старт» (нова редакція). В освітньому процесі застосовуємо діяльнісний підхід, враховуємо різноманітні види діяльності, забезпечуємо формування психологічної зрілості, життєвих компетенцій і готовності до систематичного навчання в Новій українській школі. І в дошкільному закладі, і в початковій школі дитина живе, а не готується до майбутнього життя, а подальший розвиток і становлення особистості дитини залежить від якісного та цікавого освітнього середовища. Тому напередодні навчального року подбали про збагачення розвивального середовища групи новими іграшками та іграми, обладнали розвивальні центри: мовного розвитку - «Язичок-звуковичок», інтелектуального розвитку - «Всезнайки», безпеки життєдіяльності - «Уроки мудрої Сови», економічного розвитку - «Навколо світу з Афлатуном», трудового виховання - «Бджілка-трудівниця», екологічного розвитку -«Лабораторія Капітошки», фізичного розвитку - «Краса і Здоров’я», психологічного розвантаження - «Острівець Мрій», ігри та конструювання «Витівники». Придбали навчально-методичні комплекти «Впевнений старт» для педагогів, дітей та батьків, які використовуємо щоденно для спільної взаємодії педагога з дитиною з метою особистісного розвитку та залучення батьків до взаємодії зі своєю дитиною.
Я вважаю, що створення цілеспрямованих організованих розвивальних центрів відіграє велику роль в розвитку і вихованні майбутнього школяра НУШ, активізує пізнавальну діяльність, сприяє інтелектуальному і соціальному розвитку, дозволяє дошкільникам об'єднатися підгрупами за спільними інтересами, збагачує їх новими враженнями, спонукає до активної творчої діяльності. Успішність впливу розвивальних центрів на дитину обумовлена її активністю в цьому середовищі. Вся організація педагогічного процесу передбачає свободу пересування дитини. Створені нами розвивальні центри викликають у дітей почуття радості, емоційно позитивне ставлення до дитячого садка, бажання відвідувати його. На мою думку, завдяки правильно створеним умовам розвивальних центрів, діти стають більш соціалізовані, вміють спілкуватися один з одним, сміливо і вільно пересуваються в просторі ДНЗ, підвищується пізнавальний інтерес, допитливість, бажання експериментувати, формується подальше ставлення особистості, соціокультурна компетентність, як майбутнього школяра НУШ.
Відомо, що основним завданням виховання дошкільнят, є створення почуття емоційного комфорту і психологічної захищеності. У ДНЗ дитині важливо відчувати себе коханою і неповторною. Тому, саме створення розвивальних центрів, в яких проходить виховний процес, є доцільним та важливим, а використання в освітньому процесі навчально-методичних комплектів «Впевнений старт» та спільна творча співпраця з батьківською громадою, передбачає успішне вирішення завдань наступності, прокладає міцний місток між ДНЗ та НУШ.
У дошкільному віці закладаються найважливіші риси майбутньої особистості, тому спільно з вчителями початкових класів загальноосвітньої школи №7 намагаємося створити єдиний розвивальний світ – дошкільної та початкової освіти.
Щоб зробити перехід дітей до школи більш м’яким, дати їм можливість швидше адаптуватися до нових умов, педагоги старших груп вивчали концептуальні засади організації освітнього процесу в НУШ, провели спільно з вчителями семінар «Впевнений старт»-НУШ». Спільні практикуми, консультації, педагогічні ради, відкриті заняття та уроки сприяють ознайомлення педагогів з формами, методами роботи у двох ланках освіти та забезпечують їх взаємозв’язок і наступність. А ознайомлення самих дошкільнят зі школою, навчальним та громадським життям школярів дає можливість розвинути у них інтерес до школи, бажання вчитися.
Забезпеченню наступності дошкільної і шкільної освіти сприяє детальне вивчення уявлень батьків і педагогів один про одного, що приводить їх до взаємодії та розробки спільних рекомендацій.
Щоб органічно та природно продовжити розвиток, навчання та виховання особистості, педагоги дошкільного закладу, тісно співпрацюють з початковою школою та сім’єю, а саме: створюють психолого-педагогічні умови, що забезпечують сприятливий перебіг процесу адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дошкільного закладу в школу), формують готовність до навчання в школі 5-6 річних дітей, поглиблюють інтерес до життя в школі, надають допомогу сім’ям в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.
Перехід дитини з дошкільного закладу у школу є важливим етапом її життя, який пов’язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей тощо. Одним дітям це додає піднесеного настрою, відчуття виходу на новий життєвий щабель, іншим вселяє ностальгію за звичним життям у дитячому садку, часто породжує стресові стани. Тому співпраця дошкільного закладу, школи та сім’ї допомагає дитині усвідомити, що дитячий садок та школа взаємопов’язані, і все те, що чекає дитину у школі, є продовженням того, чим займалася, що опановувала вона в садочку. Дуже важливо, щоб з перших днів перебування в школі дитина переконувалася в цьому. Все це можливе за дотримання принципу наступності дошкільної та початкової освіти.
Майбутній учень сприймає першого вчителя як надзвичайну людину. Тому ми знайомимо вихованців старшої групи з майбутнім учителем, а педагога - з роботою випускної групи. Для забезпечення наступності практикуємо складання спільного плану вчителя та вихователя, за трьома основними напрямами: робота з дітьми, взаємодія педагогів, співпраця з батьками.
Плануючи роботу з дітьми, передбачаємо наступні форми роботи: екскурсії в школу, знайомство дошкільнят з учителями та учнями початкової школи, виставки малюнків, виробів з природного матеріалу, виробів до календарних свят, зустрічі та бесіди з колишніми вихованцями дошкільного закладу, спільні свята (День знань, посвята в першокласники, випускний в ДНЗ, народні календарні свята, ігри-квести, малі олімпійські ігри дошкільнят та першокласників), участь у театралізованій діяльності.
Використовуючи систематично в освітньому процесі перераховані форми роботи, діти отримують і немов губка вбирають багато корисної інформації: стають більш організованими і самостійними, розвиваються різносторонньою особистістю, людиною, що захоплюється, бачать життя, яке кипить поза стінами ДНЗ, спілкуються з новими цікавими людьми, У майбутнього першокласника з’являються інтереси і захоплення, які, до речі, можуть вплинути навіть на вибір майбутньої професії. Отже, вищезгадані форми роботи з дітьми - дуже важлива і, головне, цікава сторона життя дошкільника. Вони виховують, допомагають освоїтися і адаптуватися дитині в школі. Крім того, допомагають виробити шанобливе ставлення до людей різних професій, історичного минулого нашої країни, прищеплюють любов до спорту та світу прекрасного.
Для забезпечення взаємодії педагогів плануємо: спільні педагогічні ради, семінари, майстер-класи, круглі столи вихователів та вчителів, психологічні та комунікативні тренінги, проведення діагностики по визначенню готовності дітей до школи, взаємодія медичних працівників, психологів, відкриті покази освітньої діяльності в дошкільному закладу і відкритих уроків в школі, педагогічні та психологічні спостереження. Тому плідно та ефективно проведені спільні форми роботи педагогічних колективів ДНЗ та школи, взаємне вивчення методів і прийомів навчання та виховання, дає можливість поглибити, збагатити педагогічний рівень та культуру педагогів.
У плані співпраці з батьками передбачаємо: спільні батьківські збори з педагогами дошкільного закладу та вчителями школи, круглі столи, дискусійні зустрічі, педагогічні «вітальні», батьківські конференції, вечори запитань і відповідей, консультації з педагогами дошкільного закладу і школи, зустрічі батьків з майбутніми учителями, дні відкритих дверей, творчі майстерні, анкетування з питань особистісного зростання дітей, рівня досягнення дошкільної зрілості для надання консультативної допомоги, тестування батьків для вивчення самопочуття сім’ї напередодні шкільного життя дитини і в період адаптації до школи, освітньо-ігрові тренінги та практикуми, візуальні засоби спілкування (стендові матеріали, виставки, скринька питань і відповідей тощо), онлайн-консультування, форуми. Така система взаємодії ДНЗ i школи сприяє контактам батьків з школою i дитячим садком, дає можливість виробити в них певні практичні навички роботи з дітьми, ознайомити їх з кращим досвідом сімейного виховання.
Підсумком співпраці педагогічних колективів є спільна педагогічна рада вихователів та вчителів, де розглядаються питання організації єдиного розвивального простору – дошкільної та початкової освіти, формування позитивного іміджу дошкільного закладу як складової розв’язання оновлених завдань дошкільної та початкової освіти, аналізуються результати підготовки дітей до школи, помилки та упущення, прогнозується подальша співпраця школи та дошкільного закладу.
Вихователі та вчителі мають довіряти одне одному, дослухатися одне до одного, дотримуватись природного темпу розвитку дитини, вдало обирати зміст та інструментарій освітньої роботи.
Таким чином, співпраця дошкільного закладу, школи та сім’ї є основою природного розвитку, навчання та виховання дітей. Тільки завдяки спільній та системній співпраці можна надати педагогічному процесу цілісний, послідовний і перспективний характер для формування життєвої компетентності дітей. Єдність зусиль педагогів дошкільного закладу, школи та батьківської громадськості забезпечують психологічно виважений та успішний для дитини перехід з дошкільної до початкової освіти.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий